Jeroen Veldkamp over DBC2010

Jeroen Veldkamp
Jeroen Veldkamp (foto: DE CoffeeCare)

Hoe kijkt de organisatie uit naar de finale van de Dutch Barista Championship? In gesprek met Stichting Dutch Coffee Promotion (DCP) voorzitter Jeroen Veldkamp: “Mooi netwerkmoment, mooie locatie, goed randprogramma met alle kampioenen aan het werk”. Komen dus!

 Hoe ben je als voorzitter van de DCP zélf in de koffie verzeild geraakt?
“Nadat ik mijn opleiding had afgerond, ben ik stage gaan lopen bij Het Rosarium (Amsterdam). De broer van de eigenaar (van Eembergen) werkte in Den Haag en verkocht Vibiemme machines. De eerste aanraking met koffie was het moment dat ik van hem leerde hoe ik een koffiemachine moest schoonmaken. Wat mij zo intrigeerde was dat één man alle koffies maakte, en vooral hoe hij daar mee bezig was. Dat is ondertussen 17 jaar geleden. Ik heb sindsdien een voorliefde voor koffie i.p.v. wijn of cocktails.

Daarna ben ik in Enkhuizen gaan werken. Peeze begon in die periode met de baristakampioenschappen en daar werd ik winnaar van de eerste Nederlandse titel. Toen ik Nederland mocht vertegenwoordigen in Oslo, ging de koffiewereld voor mij nog verder open: ik zag bijvoorbeeld voor het eerst Latte Art en heb daar veel mensen ontmoet. Het jaar erop won ik weer, en na de wereldkampioenschappen in Boston ben ik de Barista Gilde begonnen. Wat de gilde destijds was, is nu de Stichting Dutch Coffee Promotion.”

Wat maakt koffie zo speciaal?
“Vroeger in horeca had je meer tafelbereidingen dan nu het geval is. Dat ambachtelijke, het contact met de gasten is in deze tijd echter niet meer zo aanwezig. Het enige wat je nu nog echt doet voor je gasten is ervoor zorgen dat het eten netjes wordt geserveerd. Het kopje koffie is dan nog een van de weinige momenten dat je gasten je aan het werk zien. Dat moment, dat sociale, dát maakt koffie speciaal.”

Wat is er sinds 2002 veranderd binnen de organisatie van de kampioenschappen?
“Qua organisatie niet zo heel veel, omdat de spelregels nog dezelfde zijn. Maar de kennis over koffie is wel erg verbeterd. Ook de creativiteit: in mijn tijd kwam je weg met een siroop in de signature drink, je ziet nu meer culinaire creaties. Steeds meer technieken vanuit de keuken komen bij elkaar.

Nog een verandering is dat de voorbereiding van deelnemers beter en beter wordt. Het kampioenschap wordt steeds serieuzer genomen. Zo zie je minder commerciële blends terug in de koffies, en is men op naar zijn of haar eigen single origin.”

Hoeveel aanmeldingen waren er dit jaar?
“45, en dit aantal stijgt ieder jaar. Meer en meer bedrijven en branderijen vaardigen hun mensen af in de wedstrijden.”

Hoe heb je de voorrondes beleefd?
“Erg goed! Tussen beste 20 en slechtste 20 zat wel een gaatje, maar als organisatie zijn we enorm blij met de toestroom en we willen iedereen dan ook graag aanmoedigen om de volgende keer wéér mee te doen: zorgt dat je er volgende keer bij bent!”

Wat verwacht je van de finale op 10 mei?
“Het is een heel mooi netwerkmoment, ik verwacht dat het heel druk gaat worden met mensen die vanuit alle hoeken en gaten komen. De locatie is erg mooi. Het randprogramma is ook goed verzorgd, met alle kampioenen aan het werk. Zo doet Claudie Donderwinkel Latte Art, Sander Schat laat koffieproeven, er worden koffiecocktails gemaakt en geproeft en nog veel meer. Je ziet ook op zo’n moment dat er een behoefte is bij de koffiespecialisten om bij elkaar komen.”

Wat zou je graag nog meer aandacht willen geven om koffie in NL naar een hoger plan te tillen?
“Als stichting willen we graag aan iedereen die het wil horen, uit te leggen hoe het nou precies met koffie zit. Kennis delen! We willen de koffie graag zo breed mogelijk promoten.”

Als laatst: hoe drink jij het liefst je koffie?
“Thuis drink altijd koffie die gezet is met de Cona. De espresso van Wild Beans bij de BP is ook erg goed. Daarnaast vind ik het bereiden leuker dan het drinken. Dus ik drink weinig koffie, maar proef ik wel veel. Als ik het drink, dan zo zwart en zo puur mogelijk.”

>>

De Dutch Barista Championship vindt maandag 10 mei vanaf 15.00 uur plaats in het Hotel de Goudfazant in Amsterdam. Iedereen is uitgenodigd en kan zich gratis aanmelden door een mail te sturen naar de organisatie (klik).

Voor meer informatie: zie de website van de Stichting Dutch Coffee Promotion.

Stichting Dutch Coffee Promotion
Stichting Dutch Coffee Promotion

One thought on “Jeroen Veldkamp over DBC2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *