Duurzame koffie in Nederland: 45 procent

45% van alle koffie in Nederland van duurzame herkomst. Dat blijkt uit het rapport “Zuivere Koffie” van Oxfam Novib.

Jaarlijks drinkt elke Nederlander 150 liter koffie, wat gelijk staat aan ongeveer drie kopjes per dag. 60 procent van de Nederlandse consument koopt koffie bij de supermarkt. Het Oxfam Novib rapport laat zien welke supermarkten goed scoren en welke minder. Opmerkelijk is dat bij de tien grootste supermarkten het aandeel van duurzame koffie nog geen 35% is. Toch verkopen steeds meer supermarkten duurzame koffie.

Gemiddeld komen de 10 onderzochte supermarkten tot een duurzaamheidpercentage van 34%. Albert Heijn loopt voorop met 56% duurzame koffie in de schappen. C1000 en Jumbo volgen met 49% en 47%. Hekkensluiter is Aldi, die toch 8% van de koffie in NL verkoopt en geen enkel duurzaam koffieproduct verkoopt. Inmiddels is 45% van de totale koffie in Nederland van duurzame herkomst. Het merendeel komt van UTZ Certified. Het marktaandeel van Fairtrade ligt al jaren op 3% bij de koffie in Nederland. Rainforest Alliance en Biologisch hebben samen nog een aandeel van 3%.

De Koninklijk Nederlandse vereniging voor Koffie en Thee (KNVKT) echter de intentie uit dat het koffieaanbod in 2015 in Nederland voor driekwart duurzaam zal zijn. Dit betekent dat het percentage duurzame koffie de komende jaren sterk zal stijgen. Adrie Papma, directeur Bedrijfsvoering en Private Sector van Oxfam Novib juicht de verklaring van de KNVKT toe: “Dit is een belangrijke stap voor de koffiesector, tienduizenden koffieboeren en hun families kunnen hierdoor een zelfstandig bestaan opbouwen. Nederland is straks een wereldwijd koploper als het gaat om de verkoop van duurzame koffie.”

Aandeel duurzame koffie per supermarkt (2010)
Aandeel duurzame koffie per supermarkt (2010)

Meer informatie

Bron: Oxfam Novib

One thought on “Duurzame koffie in Nederland: 45 procent

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *